HABITAT+ og Bodyscaping: Kunst og performance møder byudvikling på Nordhavnstippen

INDTRYK: Nordhavn er et mystisk område. Nye byggerier skyder frem, og gamle industrikvarterer forfalder. Jeg besøgte Tunnelfabrikken på Nordhavnstippen for at opleve udstillingen og performancen HABITAT+ Bodyscaping med kunstner Nana Francisca Schottländer i spidsen og for at blive klogere på, hvad Nordhavn har at byde på. Nye boligklodser møder det gamle, rå industrikvarter på brutal vis. Midt i denne omvæltning har hun undersøgt Jorddepotet, inden det igen vil blive forvandlet til en ny bydel.

Habitat + bodyscaping
// Foto: Nana Francisca Schottländer. Billede fra performance BODYSCAPING i Jorddepotet

Mysteriet på spidsen

Måske kender du til Nordhavn, fordi du bader ved kajen. Eller fordi du har læst om Soundboks-kontroversen i medierne. Måske har du endda deltaget i en ophedet diskussion om den nye arkitektur eller brok over de evige byggepladser. Men kender du Tunnelfabrikken? Her så og oplevede jeg HABITAT + Bodyscaping af Nana Francisca Schottländer i samarbejde med kunstnerne Ari Lin Sixten, Ingerlise Øllgaard, Jacob Kirkegaard, Lise Bjerre Schmidt og Marine Gastineau. Den dystre store Tunnelfabrik rungede af tunge, mekaniske lyde, som indhyllede det store tomme rum, og fik én til at føle sig som den lille bille, der kravler forvildet rundt i jordbankerne. Iklædt støvdragter og skriggule sikkerhedsveste begav vi os i små grupper ud mod Jorddepotet, som med sine kæmpe bunker af jord fra diverse byggeprojekter i København ligger uberørt og afsides hen, langt fra offentlighedens skue. 

Nana Francisca Schottländer om HABITAT + Bodyscaping:

“Jeg har sovet ved bredden af en forurenet å, indsnuset og kælet for asfalten, danset med hjulspor, mudder og kampesten, begravet drømme og fremtidsfrø i leret, techno-ravet rundt om et bål. Jeg har skrevet mig ind i landskabet, ligesom det har skrevet sig ind i mig, og jeg har insisteret på at komme her igen og igen. “  – Nana Francisca Schottländer

Midlertidig meditation med Bodyscaping

På vores intime og lærerige rejse gennem jordbunkerne og landskabet blev vi, i små grupper, kærligt og blidt ført gennem det ydre brutale landskab såvel som indre. Bodyscaping er instrueret af Nana Francisca Schottländer og fremført af de medskabende performere Maja Ejrnæs, Mikkel Mallow, Peter Vadim, Sarah Lee Armstrong, Thomas Smith. Performerne forbandt os med landskabet gennem roen fra meditation i mudderet. De lærte os alle de små, udtørrede sprækker og hårdføre planter at kende. I Jorddepotet finder du både ren og forurenet jord. Følelsen af at være på afveje var konstant; de store bunker af jord råbte gang på gang: ”Du er ikke velkommen her!”. Særligt, da vi trådte ind på det forurenede jord, som kun var adskilt fra det rene af en simpel asfalteret vej, følte jeg en særlig afsky eller foragt for den forurenede jord. Jeg tænkte på det tætvævede net af politiske aftaler, som havde ført til, at den nu farlige og fremmede jord kunne ligge dér. Når den først er forurenet, kan den ikke bruges til almindelige byggerier, og derfor bliver dens endestation Lynetteholmens undergrund på bunden af havet. Jordets rejse var langt fra færdig. Ligesom vi kun var tilskuere og fremmede i Jorddepotet, er jorden på samme måde kun til låns og midlertidig. 

Rent jord under neglene, forurenet mudder på skoene

Bodyscaping var en performance, hvor man ikke skulle være bange for at få jord under neglene og mudder på skoene. Heller ikke være bange for at omfavne jorden, rulle sig i den, samle den op som en gravko og lugte til den som menneske. Som en del af det lille publikum og med instrukser fra guiderne var jeg selv med til at skabe en intim og nærværende oplevelse. Landskabet var den faste ramme og scene, vi kunne boltre os i. Det blev en kær og betroet ven. Bodyscaping var en tankevækkende og mindeværdig stund i de fire timer performancen varede. Fra skoldhed juniaften til skumrende lyserød himmel over København set fra en jordtop. 

LÆS FLERE ARTIKLER AF KLARA HÉR

Skriv en kommentar

kommentarer

Snart sproglig student med forkærlighed for strikketøj, teater og glimmer.