Corpo Planta

SMÅ SPIRER. På workshoppen bliver der eksperimenteret med mange slags spirer i forskellige tekstiler. Her er det radiser sået i pladevat. Eksperimenterne er et forsøg på at frembringe så mange strukturer, overflader og farver som muligt, så designet kan udvikles så meget som muligt i løbet af den tid installationen er oppe.

SMÅ SPIRER. På workshoppen bliver der eksperimenteret med mange slags spirer i forskellige tekstiler. Her er det radiser sået i pladevat. Eksperimenterne er et forsøg på at frembringe så mange strukturer, overflader og farver som muligt, så designet kan udvikles så meget som muligt i løbet af den tid installationen er oppe.

 

OMTALE: Har du også tænkt på, hvordan det ville være at bære et stykke tøj lavet af pladevat og karse? Nej, måske ikke. Men indtil d. 30. juni, har du muligheden for at prøve netop dette. Kunstneren Molly Haslund har skabt rammerne, og du kan blive medskaber i værkets udvikling. Jeg blev budt velkommen i udstillingscontaineren en lørdag formiddag for ikke blot at opleve, hvordan man bliver medskaber af et værk i karse, men også for at få et indblik i, hvordan mennesket og naturen kan indgå i et afhængighedsforhold, når man ifører sig dette karseværk.

 

I containeren: del 1

Jeg ankommer lørdag formiddag til legepladsen i Mimersparken. Lige ved siden af legepladsen, finder jeg den pink og brune container, hvor totalinstallationen Corpo Planta af billed- og performancekunstner Molly Haslund har slået sig ned i Astrid Noacks Mobile Børneatelier. Her er børn og voksne i fuld gang med at tegne og klippe.

Idet jeg er ved at parkere min cykel, bliver jeg mødt af en pige på 10-11 år, der fortæller mig, at: ”lige  ovre i den container dér, laver vi tøj af planter og du må også gerne prøve.” Hun rækker mig et stykke papir. ”Og her står der nogle datoer på.” Jeg takker pigen, og bevæger mig over mod containeren. Her bliver jeg budt velkommen med et imødekommende smil.

 

Overalt i den åbne container, rammes mit øje af papirklip, mønstre og billeder med folk i karsetøj. Containeren er fyldt med inspiration til alle de små designere, der mødes her, og kreerer deres næste item i radiser, karse, salat og andre frøsorter. Resten af pladsen i containeren er fyldt ud med tre store gulv-til-loft reoler i træ, hvor tekstiler som pladevat, tyl og lærred, med frø spredt ud på overfladerne, har overtaget hylderne.

Foran den åbne container er der placeret to langborde, hvor tre veninder er i gang med at idéudvikle på deres næste beklædningsdesign: ”Jeg ved ikke, om jeg skal lave en cirkel eller en firkant” siger den ene af pigerne. De to andre kigger først på hinanden og derefter på Molly med store øjne – de har lidt svært ved at komme i gang, så Molly instruerer dem i hvordan de kan få en idé til deres mønster, der efterfølgende skal klippes ud i pladevat.

Mens Molly og de tre piger kigger på inspirationsvæggen, fanges mit øje af det utraditionelle tøjstativ, hvorpå der hænger smukke og fascinerende tøjdesigns i karse. Disse overdele i forskelligt design, har været brugt i nogle af Mollys tidligere performances og udstillinger – bl.a. på Overgaden på Christianshavn og i München.

 

”Jeg laver en cirkel med et hul i midten!” Pigerne er nu et skridt nærmere deres helt personlige design, hvor de efterfølgende vil så karse. De ved endnu ikke, hvad de skal bruge det til, men de synes det kunne være et ret fedt armbånd.

 

img_0127

GØR-DET-SELV PLANTEBEKLÆDNING. Der arbejdes hårdt i workshoppen med de unge menneskers design. Først søges der viden og inspiration på hylderne og på væggen, hvor Molly har hængt billeder og udklip fra karseeksperimenterne op. Dernæst skal designes tegnes på pladevat og frøene skal sås. Slutteligt skal spirerne have masser af vand for at vokse. 

GØR-DET-SELV PLANTEBEKLÆDNING. Der arbejdes hårdt i workshoppen med de unge menneskers design. Først søges der viden og inspiration på hylderne og på væggen, hvor Molly har hængt billeder og udklip fra karseeksperimenterne op. Dernæst skal designes tegnes på pladevat og frøene skal sås. Slutteligt skal spirerne have masser af vand for at vokse.

GØR-DET-SELV PLANTEBEKLÆDNING. Der arbejdes hårdt i workshoppen med de unge menneskers design. Først søges der viden og inspiration på hylderne og på væggen, hvor Molly har hængt billeder og udklip fra karseeksperimenterne op. Dernæst skal designes tegnes på pladevat og frøene skal sås. Slutteligt skal spirerne have masser af vand for at vokse.

 

Corpo Planta

… Er altså titlen på Molly Haslunds installation på Astrid Noacks Mobile Børneatelier, der løber disse dage. Haslund har skabt en totalinstallation, der rummer mange forskellige oplevelser i ét – udstilling, workshop, laboratorium og performance. Både børn og voksne er velkomne i containeren i Mimersparken, hvor der er mulighed for at være en del af udstillingen, der undervejs i perioden hele tiden vil ændre udseende i takt med publikums deltagelse. Det er netop noget af det, der gør Corpo Planta til et meget interessant projekt, fordi det, til forskel fra mange andre udstillinger og værker, aldrig vil være konstant. Værket udvikler sig hele tiden, og i virkeligheden ligger selve værket i forandringen. Med andre ord, indeholder Corpo Planta et karakteristika som er kendetegnende for performancegenren generelt, nemlig den særlige tidslighed – værket er hele tiden til, og alt efter hvor meget publikum deltager, vil værkets udvikling være progressiv eller stå helt stille. I dag blev Corpo Planta altså udvidet med (måske) et karsearmbånd og vi blev klogere på, hvordan salat slår rødder i tyl.

 

RØDDER. Molly fortæller mig, at for at kunne vide hvordan frøene vil sætte rødder i de forskellige tekstiler, er hun nødt til at lave prøver. Ovenover ses to prøver: Salat i tyl og radiser i lærred.

p8870755

RØDDER. Molly fortæller mig, at for at kunne vide hvordan frøene vil sætte rødder i de forskellige tekstiler, er hun nødt til at lave prøver. Ovenover ses to prøver: Salat i tyl og radiser i lærred.

RØDDER. Molly fortæller mig, at for at kunne vide hvordan frøene vil sætte rødder i de forskellige tekstiler, er hun nødt til at lave prøver. Ovenover ses to prøver: Salat i tyl og radiser i lærred.

 

I containeren: del 2

”Den her trænger vist til lidt vand,” siger Molly Haslund, kunstneren bag projektet Corpo Planta. Hun henter en vandforstøver og sprøjter vand på de små spirer, alt imens hun er i gang med at fortælle mig hvilke projekter og eksperimenter det er, vi kigger på. Hun fortæller mig, at mange af børnene fra Den Bemandede Legeplads benytter hendes workshop, og at mange af deres små projekter ligger på hylderne og spirer på livet løs.

Selv er Molly i gang med et så-projekt, der ligger på hylden overfor den, ja, knap så æstetiske, men meget kreative slange med karse som indvolde. Designprojektet der er designet af Vibe Johansson, der også er tilknyttet udstillingen, skal blive til to oversize t-shirts, der måske skal indgå i den performance der løber af stablen d. 30. juni med Molly selv og billedkunstner og komponist Kristoffer Raasted.

 

Corpo Planta: del 2

Molly Haslund fortæller mig om idéen bag Corpo Planta. Hun benytter i den forbindelse et interessant ord, som har sat sig fast i midt hoved siden vores snak. Hun bruger ordet ’empati’ som et udtryk for hvad projektet har til formål at kunne vække hos beskueren, deltageren eller hvad for en rolle du vælger at påtage dig i denne sammenhæng.

Hun forklarer mig, at idet vi bærer og klæder os i naturen, skabes der måske, måske ikke, en empati hos bæreren overfor plantebeklædningen. Planterne, som en levende organisme, beskytter og dækker os, og der skabes dermed et indbyrdes empatisk forhold hvor begge parter er afhængige af hinanden. Man kan måske kalde det en symbiose mellem bærer og plantebeklædning. Vi bliver nødt til at vande vores beklædning, og til gengæld får vi beskyttelse. Selv når vi bærer kostumet, vokser det – ligesom os selv.

 

”Der er også noget ret ækelt og uhyggeligt ved det” siger Molly så. Efter den ellers så fine samtale og tankegang om to levende organismer i symbiose, kan jeg ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet og spørge hvad hun mener. ”Tøjet forgår jo på et tidspunkt. Det enten rådner eller visner. Det er en uhyggelig tanke.”

Hvis vi i vores tankegang har ligestillet os med naturen – indgået en indbyrdes afhængighed og vekselvirkning mellem os og naturen, vil det, at naturen dør på os, skabe ubalance i den cyklus, vi er blevet en del af. Det vil med andre ord være en del af os, der dør, i vores forsøg på at lade mennesket og naturen smelte så meget sammen, at de til sidst danner fælles udgangspunkt og krop.

Jeg kaster endnu engang et blik på Mollys smukke kreationer på tøjstativet, og bliver en smule sørgmodig. Disse trøjer og sjaler må jo også forgå en dag.

 

Stemningen ved containeren denne lørdag formiddag er utrolig behagelig og emmer af nysgerrighed, kreativitet og legelyst. Jeg ved ikke med jer, men jeg kan ikke vente med at se hvad Molly Haslund og Kristoffer Raasted ender ud i til performancen d. 30. juni. Jeg har hørt nogle rygter om, at der vil indgå sommerfugle. Nu er sommeren vist ved at være skudt rigtig i gang.

 

KARSEPONCHOEN. Her ses en af de flittige designere i en nyere kreation fra denne sæson. Ponchoen fik rigelige mængder vand kort tid forinden dette billede - det var altså en tung og meget våd poncho modellen fik på. Hvad man ikke gør for plantemode!

KARSEPONCHOEN. Her ses en af de flittige designere i en nyere kreation fra denne sæson. Ponchoen fik rigelige mængder vand kort tid forinden dette billede – det var altså en tung og meget våd poncho modellen fik på. Hvad man ikke gør for plantemode!

 

Hvad: Projekt ’Corpo Planta’ af Molly Haslund i Astrid Noacks Mobile Børneteater

Hvor: Mimersparken. Borgmestervangen 11, 2200 København N

Hvornår: Torsdag d. 23. juni kl. 11-17: Store plantedag. Se Facebook eventHER

Lørdag d. 25. juni kl. 22.30-02: Natåbent i anledning af ramadan

Torsdag d. 30. juni kl. 16-18: Afsluttende performance med Molly Haslund og Kristoffer Raasted

 

Læs mere om:

Molly Haslund HER

Astrid Noack og børneatelieret HER 

 

 

//Fotos: Clara Sindal Mosconi

Kunstskribent og studerende på VERA skole for kunst & design.