De praler af at have noget til enhver amagerkaners smag i deres 86 butikker. Dagligvarer, isenkram, sportsudstyr, caféer, pubs – og nu også kunst. Ja, du hørte rigtigt. Amager Centret er det nye place to be, hvis du skal holde dig ajour med de hotteste samtidskunstnere. Lanceringen er opstået som følge af Danmarks nedlukning. I samarbejde med FABRIKKEN for Kunst og Design har Amager Centret markeret sig som en ny platform for kunstoplevelser.

Fabrikken who?
I det tidligere centralvaskeri på Sundholm huses fonden FABRIKKEN for Kunst og Design. Her har kunstnere og designere mulighed for at arbejde side om side i et kreativt fællesskab.
Med sin beliggenhed på Amager ønsker FABRIKKEN, nærmere betegnet FABRIKKEN Afd. AC, at dele kunstoplevelser med øens indbyggere. Da lokalbeboerne handler i Amager Centret, blev dette den perfekte lokalitet for projektet.
Det første værk, der kunne opleves i centret, blev monteret tilbage i september 2020. Her udstillede kunstner Henrik Plenge Jakobsen vægudsmykningen Yellow & Violet Illusion, der var udformet som et roterende relief på et vægmaleri speciallavet til centret.
Efterfølgende er Amagers lokalbefolkning blevet præsenteret for Søren Hüttels værk Dee-dee-dee, dee-dee – Dah-dah-dah, dah-dah, hvis finurlige titel er hentet fra 70’er sommerhittet In the Summertime.
Bestående af lyskasser parret med en strålende sol på bemalede vægge, smager installationen af en sommercocktail mixet med charterrejser, reklameæstetik og et skvæt neonoplyst Las Vegas. Du kan med fordel selv smage efter. Installationen kan nemlig fortsat opleves på hjørnet til Frisør Pii.
Efter de første to kunstinstallationer var det svært at forestille sig, at FABRIKKEN Afd. AC kunne overraske centergæsterne med flere lige så originale værker. Amager Centret havde dog et es i ærmet.

Teenagenostalgi med stærke holdninger
Esset hedder Esben Weile Kjær, og han er en af – hvis ikke den mest hypede kunstner på hovedstadens kunstscene. Med sine blot 29 år har Kjær skabt udstillingsplatformens hidtil største værk: en lysinstallation på 25 meter med titlen Advertise, hypnotise, traumatise.
Advertise, hypnotise, traumatise, der hænger ved Høje Gågade, består af otte forskellige symboler. Et peacetegn hænger side om side med det anarkistiske logo og det kommunistiske hammer og segl. Et virvar af afvigende politiske overbevisninger, der sjældent får lov at være i samme rum.
Installationen giver indtryk af en teenager, der prøver at finde en mening mellem de mange ideologier og trends – og ikke mindst sig selv. Heldigvis fandt han sig selv! Han blev efterfølgende kunstner og lod sig inspirere af netop teenageuniverset. De otte symboler er nemlig hentet fra Kjærs teenagetid, nærmere betegnet fra den læderjakke, som Kjær gik med, da han var punker.
Ved første øjekast camouflerer Kjærs værker sig med centrets lys- og reklameskilte. Når det pludselig går op for en, hvilke tegn og symboler, der markerer sig på centrets væg, giver hele værket pludselig mening. Logoernes ideologiske standpunkter bliver mødt af ironi ved at tage plads i forbrugerkulturens højborg: Indkøbscentret.
Den forvirrede teenagedrengs læderjakke med kontrasterende holdningsmarkører har formået at transformere sig til smukke kunstværker, der giver kant til Amager Centret.

Udløbsdato på centerkunsten
Hvis du er blevet nysgerrig på Amagers kunstskatte, kan du med fordel smutte en tur i centret. Projektet varer helt frem til sommeren 2022, hvor flere kunstnere vil præsentere deres værker.
Den næste kunstner i rækken du kan glæde dig til at opleve, er billedkunstner Michelle Eistrup. Hendes værker vil give kulør til centret dette efterår – og ikke mindst gøre din tur ned efter en liter mælk og nye sokker til en kulturel begivenhed.
Du kan læse mere om FABRIKKEN Afd. AC og deres samarbejde med Amager Centret her.