Højbro Plads

Absalon, Højbro Plads// Foto: Augusta Carøe

 

Det er en af de dage, hvor januarsolen spejler sig i alle Københavns irgrønne tage og gennemlyser kanalen, der snor sig langs Christiansborg som en skinnende slange. Midt på Højbro Plads står jeg side om side med Absalon, og mens jeg misser mod det skarpe lys, knejser han stateligt og ufortrødent som pladsens naturlige centrum. Han statuerer et godt eksempel; indgyder respekt og mægtighed som en historisk statue skal. Hvorfor jeg lader mig mærke med Absalon lige netop i dag, ved jeg ikke. Måske fordi jeg bemærker en mærkværdig kontrast mellem hans stolte statur og den minimale opmærksomhed, han tildeles af forbipasserende. Hverken turister, forretningsmænd eller mødre med klapvogne værdiger ham et blik som han står dér på Højbro Plads. Hvordan kom vi til at tage Københavns historiske monumenter for givet?

 

Det er et pudsigt fænomen at tilegne sig København. Ved tilflytning er alting en øjenåbner og alt fortjener et blik, et grin eller en forbløffet grimasse – man gransker køledisken i sit nye stam-supermarked for første gang, man køber sin første Nørrebro-kebab, og man oplever det som noget nyt at lade cyklen suse knagende ned ad Frederiksberg Allé. Alt tager sig nyt og rent ud, og på sin vis ser man byen med en turists krystalklare og værdsættende blik.

 

Med tiden trænger København ind under huden på én. At finde vej bliver en vanesag og cyklens knagen en selvfølgelighed, ligesom Københavns storslåede arkitektur bliver pejlemærker frem for seværdigheder i sig selv. Sådan er det med oversete Absalon på Højbro Plads, hvor kineserne for længst er holdt op med at stå og spille på kontrabas. Alene med sin hest står han i fastfrosset galop på pladsen og markerer sig som notat i den kollektive glemmebog. Bemærker vi ham, vil han minde os om, at vi er her, i København, og at tiderne har forandret dette sted, som har taget sig komplet anderledes ud ottehundrede år tilbage. Dengang var Absalon formentlig overskriften på det København, som tidens tand har gnavet til, så byen nu er blevet vores. Jeg strejfer diskret hans sokkel med fingerspidserne, før jeg bevæger mig videre langs kanalens glitrende bånd en solbeskinnet formiddag i det København, jeg kender.

 

Danskstuderende teaterskribent med kærlighed til sprød efterårsluft, wienerbrød, udklædningsfester og site-specific-teater.