Det glemte hotel – Astoria

Augusta Carøe

Augusta Carøe

 

Jeg forundres hver gang, jeg stikker næsen op fra telefonen ved busstoppestedet og tilfældigvis kigger op mod himlen. Jeg forundres over alle de smukke bygningsværker, som findes i min by. Jeg mener ikke Rosenborg og Børsen, Vor Frelser Kirke eller Den Sorte Diamant. Nej, jeg mener alle de bygninger, som ikke bliver nævnt i turistguiden, de bygninger som arkitekturhistorikerne stadig har for sig selv, de bygninger som kræver, at du selv lægger mærke til dem og lader dem fortælle dig deres historier.

København rummer mange utrolige bygningsværker, vi glemmer bare alt for ofte at kigge op.

Jeg går ned ad Vester Farimagsgade, gennem rejsebureauslusen, og ser ud på den blæsende Vesterbrogade. På Banegårdspladsen 4, lige overfor mig, ligger et af de fineste eksempler på funktionalistisk arkitektur i København. Hotel Astoria. Bygningen står stolt på sin grund og ligner et lokomotiv på vej til afrejse, man kan næsten se dampen stige op ad skorstenen. Hotel Astoria er støbt i beton, og byggegrunden er blot seks meter bred. Den smalle figur giver bygningen en dynamisk fremtræden, som om hele hotellet var i bevægelse. Astoria blev bygget i 1934-35 og er tegnet af arkitekten Ole Falkentorp (1886-1948). Ole Falkentorp var på dette tidspunkt en fremtrædende funktionalistisk arkitekt i Danmark og har blandt andet også tegnet kontorbygningen Ved Vesterport, som er bygget i 1930-31 og ligger lidt længere nede ad Vesterbrogade.

Funktionalismen havde sin begyndelse i Danmark i 1930’erne med inspiration fra udenlandske arkitekter som Le Corbusier. Klassiske eksempler på denne inspiration er Arne Jacobsens Bellavista i Klampenborg og tankstationen på Strandvejen, tegnet af samme arkitekt. Hovedpointerne inden for retningen var, at bygningerne skulle være funktionelle. Alt unødvendig udsmykning og farve skulle skrælles af. Man skabte rene former og brugte moderne materialer som glas, stål og beton. Det var vigtigt, at bygningen udstrålede den industrielle tidsalder og det moderne liv.

Jeg fascineres af bygningens ranke holdning, og mine øjne føres op mod tagets top, hvor De Danske Statsbaners gamle ikoniske logo knejser, som en galionsfigur eller et fyrtårn, der viser vej for de rejsende. Logoet er kobberbeklædt og består af det bevingede hjul med kronen for oven. Hotel Astoria blev bestilt af DSB, som ønskede et elegant banegårdshotel, som kunne huse de mange rejsende fra ind- og udland. I 1935 kostede det omkring 5,5-16 kr. at overnatte på et værelse, og det luksuriøse hotel havde samme standarder som en 1. klasses togrejse.

Mens jeg står og betragter den historiske bygning, forestiller jeg mig det virvar, her har været. Mænd og kvinder med kufferter, dampende lokomotiver fra banegraven, et København i bevægelse. I 2014 påbegyndte hotellets ejere en gennemgribende renovering, som skulle bringe hotellet tilbage til sit oprindelige udseende, og i 2016 besluttede Slots- og Kulturstyrelsen at frede Hotellet pga. den kulturhistoriske og arkitektoniske værdi. Hotel Astoria er et vigtigt bevis på den pulserende industrielle tidsalder og den maskinindustrielle fascination, som prægede mellemkrigstiden.

Med sine smukke arkitektoniske enkle træk er Hotel Astoria et besøg værd. Gå en tur rundt om bygningen og forestil dig at stå i 1930’ernes København. Læg mærke til de fine og stilistiske detaljer ved bygningen.

Kig efter:

  • DSB logoet på taget ved gavlen mod Vesterbrogade.
  • Relieffet, ”Den flyvende kuffert” af billedhuggeren Svend Rathsack ved hovedindgangen.
  • Det cylinderformede trappetårn på sydgavlen mod Hovedbanegården.
  • Bygningens smalle form. I den sydlige ende kan man se igennem bygningen.

 

/ Marie Djernes Brostrøm

 

Hvor: Banegårdspladsen 4, 1570 København V.

Hvornår: Altid.

Hvorfor: Fordi du skal opleve din by.

Portemonnæ: Ganske gratis, medmindre du vil overnatte på hotellet.

Kunstredaktør på VINK og bachelorstuderende på RUC